۷ نکته مهمی که باید درباره مجوزهای کسب و کار بدانید

برای صدور و دریافت مجوز الکترونیک ۷ نکته مهم جود دارد که باید متقاضیان برای بهره مند شدن از حقوق خود نسبت به آنها آگاهی داشته باشند.به گزارش همشهری آنلاین، برای صدور و دریافت مجوز الکترونیک ۷ نکته مهم جود دارد که باید متقاضیان برای بهره مند شدن از حقوق خود نسبت به آنها آگاهی داشته باشند. به گزارش دبیرخانه مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار این ۷ مرحله عبارتند از:شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور ۴۲۰۰ مجوز کسب‌وکار در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) اعلام شده است. کل فرایند ثبت درخواست تا صدور مجوز هم الکترونیکی و تحت نظارت هوشمند درگاه قراردارد تا مجوز هر متقاضی واجد شرایط، به‌موقع صادر شود. خدمات درگاه ملی مجوزها، کاملا غیرحضوری است و هیچ مدرک کاغذی با عکس، نیاز ندارد.پس از ثبت درخواست متقاضیان مجوز، درگاه ملی مجوزها، استعلام های اولیه را بطور خودکار و هوشمند دریافت و پرونده متقاضی را با این پیام به درگاه تخصصی صدور مجوز ارسال می‌کند: پاسخ استعلام‌های اولیه این متقاضی مثبت است. در زمان اعلام شده چک کنید اگر شرایط تخصصی اعلام شده در درگاه ملی را هم دارد، خبر دهید تا مجوزش صادر شود. هر متقاضی مجوز اگر همه شرایط اعلامی در درگاه ملی مجوزها را داشته باشد باید در زمان مقرر مجوزش صادر شود. مراجع صدور مجوز برای رد درخواست یک متقاضی، باید کتبا ابلاغ کنند که متقاضی کدام شرط اعلامی در درگاه ملی مجوزها را نداشته است. با این روش، متقاضی واجد شرایط به راحتی میتواند حقش را اثبات کند و بگیرد. مراجع صدور مجوز حق ندارند از متقاضی مجوز، شرط یا مدرکی که در درگاه ملی مجوزها اعلام نشده مطالبه کنند این کار جرم است و ۶ماه تا ۲سال حبس دارد. درگاه ملی مجوزها به صورت پیامکی از هر متقاضی قبل و پس از صدور مجوز رعایت این حکم را پیگیری و به‌طور هوشمند تخلف مراجع صدور مجوز را کشف و به دادگاه اعلام می‌کند.مجوزهای جدید، شناسه‌ یکتا (الکترونیکی) هستند. مجوزی که خارج از درگاه ملی مجوزها صادر شود و در qr.mojavez.ir نباشد، قانوناً مجوز نیست و در ادارات دولتی، مراجع انتظامی، بانکها و... ‌اعتبار ندارد. تا پایان ۱۴۰۲ همه مجوزهای کاغذی باید تبدیل به شناسه یکتا شوند. درگاه ملی مجوزها با دریافت کدملی و کدپستی، غیرحضوری و رایگان برای دارندگان مجوزهای معتبر کاغذی، شناسه یکتا صادر می‌کند.۸۰ درصد مجوزها، ثبت محور هستند. یعنی پس از ثبت درخواست و اخد استعلامات پایه، حداکثر ۳ روزه صادر می‌شوند. همه مجوزهای خانگی و ۹۰ درصد مجوزهای صنفی، ثبت محور هستند.مجوزهای تاییدمحور، پس از اخذ پاسخ استعلامات تخصصی (مثل آزمون، تغییرکاربری زمین، ساخت بنا، محیط زیست، استاندارد، حرایم برق، راه، آب و...) صادر می‌شود و صدور آنها بسته به تعداد و دشواری استعلام های آنها بین ۴ تا حدود ۱۰۰ روز طول می‌کشد.صدور برخی مجوزها به پاسخ مثبت استعلام هایی نیاز دارد. شرایط و مدارک لازم برای پاسخ استعلام‌ها هم در صفحات جداگانه ای در درگاه ملی مجوزها وجود دارد و بسیاری از آنها (نظیر نظام وظیفه، بدهی مالیاتی، اساسنامه شرکت و...) خودکار و غیرحضوری برای متقاضی دریافت می‌شود.استعلام‌ها و تاییدیه های لازم برای دریافت هر مجوز در صفحه راهنمای دریافت آن مجوز نوشته شده است.

منبع خبر : همشهری آنلاین
این مقاله مفید بود ؟
فرم ارسال نظر

تبلیغات