خروج دریانوردان خارجی از ناوگان کشتیرانی ایران قرارداد ساخت ۱۰ فروند شناور با سازندگان داخلی امضا شد

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از عقد قرارداد ساخت ۱۰ فروند شناور با سازندگان داخلی خبر داد و گفت: ساخت این شناورها به ارزش ۸۶ میلیون دلار به سازندگان داخلی سفارش داده شده است.به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به ظرفیت‌سازی‌های اخیر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه دریا محور خبر داد و گفت: با ابلاغ سند توسعه دریا محور از سوی رهبر معظم انقلاب، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بار مسئولیت جدیدی را به دوش خود احساس می‌کند و فعالیت‌های آن، وارد مرحله جدیدی شده است.وی افزود: همان‌طور که در بازدید اخیر ایشان از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در حسینیه امام خمینی (ره) توضیحاتی ارائه شد، ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های توسعه‌ای مطابق با فرمایشات ایشان در سنوات گذشته را تدوین کرده و با ابلاغیه توسعه دریا محور ظرف ماه‌های گذشته، در حال بازنگری سند راهبردی گروه کشتیرانی است.مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اتکاء به توان نیروهای داخلی، به ارائه آماری در خصوص کاهش تعداد دریانوردان ناوگان کشتیرانی از سال ۹۸ تاکنون پرداخت و افزود: در سال ۹۸ تعداد ۶۷۰ نفر از دریانوردان ناوگان را نیروی انسانی خارجی تشکیل می‌داد، اما در یک فاصله ۵ ساله تعداد تقریباً به صفر رسیده است.مدرس خیابانی از جذب بیش از ۲۰۰۰ نفر نیروی متخصص دریایی طی ۴ سال گذشته و انجام آموزش‌های تخصصی مرتبط با حوزه‌های فنی و بازرگانی خبر داد و اظهار داشت: همچنین ۳۲۰ دانشجو نیز هم‌اکنون به‌صورت بورسیه در حال تحصیل می‌باشند که به‌صورت هم‌زمان، آموزش‌های نظامی و مهارتی حوزه دریانوردی را در نوشهر و بوشهر فرامی‌گیرند.وی از عقد قرارداد ساخت کشتی با سازندگان داخلی مطابق با برنامه کشتیرانی برای استفاده حداکثری از توان داخلی خبر داد و گفت: مجموعاً ۱۰ فروند شناور داخلی به مبلغ کل ۸۶ میلیون دلار به سازندگان داخلی سفارش داده شده است.مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: بر این اساس چهار فروند از این کشتی‌ها در صنایع کشتی‌سازی صدرا نکا و ۶ فروند دیگر به صنایع کشتی‌سازی اروندان سفارش داده شده، ضمن اینکه مذاکرات جهت عقد قرارداد ساخت چهار فروند کشتی دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار نیز در حال جریان است.مدرس خیابانی، جوان‌سازی ناوگان را یکی از برنامه‌های جدی گروه کشتیرانی در سنوات پیش رو دانست و گفت: جوان‌سازی ۱۵ فروند از کشتی‌های ناوگان کشتیرانی دریای خزر در حین تعمیرات ادواری با تعویض حدود ۱۰۰۰ تن ورق و سازه کشتی، خرید ۶۶ هزار کانتینر با ارزش تقریبی ۱۶۶ میلیون دلار و حل مشکلات و پاسخگویی به نیاز بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان در کمبود کانتینر در کشور و نیز تأمین تجهیزات را از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه ساخت داخل دانست.وی افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کل نیازمندی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوخت، ملزومات، نیروی انسانی، بیمه، کلاس شناورها و تعمیرات از داخل کشور تأمین می‌شود که از خروج سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تأمین سوخت سنگین کم سولفور، همکاری با ۲۳ شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های تولید قطعات، تعمیرات، تولید سوخت کم‌سولفور و نیز خرید ۴۸۸ دستگاه واگن در راستای توسعه حمل‌ونقل ریلی از داخل کشور را ازجمله دیگر اقدامات گروه در راستای حمایت از تولیدات داخلی و عمل به فرامین مقام معظم رهبری بوده است.مدرس خیابانی به اقدامات توسعه‌ای در بندر چابهار اشاره و تصریح کرد: برقراری مکانیسم حمل یکسره و منظم کشتیرانی، حمل بار کانتینری و تدوین برنامه مدون بلندمدت کانتینری از بنادر چین و هند به مقاصد بنادر ایرانی به‌ویژه بندر چابهار ازجمله اقدامات گروه کشتیرانی در سال گذشته بوده که درعین‌حال، با ایجاد مرکز لجستیکی در بندر چابهار با هدف ارائه خدمات ترمینال داری، تخلیه و بارگیری با مساحت ۵.۵ هکتار تلاش شده تا اقدامات توسعه‌ای در این حوزه افزایش یابد؛ به‌نحوی‌که تخلیه و بارگیری ۱۷ هزار کانتینر در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است.وی به عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب در یک سال گذشته خبر داد و گفت: کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و به لحاظ هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است؛ ضمن اینکه کانتینر صاحبان کالا از هند به مقصد مسکو یک‌ماهه صورت می‌گیرد، درحالی‌که همین اقدام از طریق دریای بالتیک، حدود ۴۵ روز زمان لازم دارد.مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰۸ هزار تی‌ای یو و یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تُن کالا در قالب کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب حمل شده است.مدرس خیابانی از تدوین سند توسعه مشترک با کشورهای خارجی در حوزه کریدور شمال- جنوب خبر داد و گفت: توسعه چابهار، توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و توسعه ناوگان دریای خزر در این حوزه قرار می‌گیرد، ضمن اینکه استفاده حداکثری از یاردهای مختلف شمال کشور جهت انجام تعمیرات شناورها در دستور کار قرار دارد.وی از تدوین سند راهبردی ۵ ساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این سند به‌صورت پویا بوده و سالانه بازنگری می‌شود.مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به موضوع نهایی شدن سهامداری در یکی از بنادر روسیه اشاره کرد و گفت: برقراری خطوط منظم مطابق با تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان توسعه تجارت و نیز تجارت بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان نیز ازجمله اقدامات برای توسعه تجارت با روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر است.مدرس خیابانی به افزایش سرمایه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته اشاره و تأمین سرمایه مورد نیاز جهت اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: روزهای پایانی سال گذشته فرصتی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از گذراندن سالی پربار در دو عرصه تناژ حمل‌ونقلی و درآمدی دست‌به‌کار تشکیل جلسه مجمع فوق‌العاده زد تا طی آن افزایش سرمایه دهد.وی به ایجاد شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای بهارران اشاره کرد و گفت: این شرکت به‌منظور توسعه حمل بار زمینی در قالب کریدور شمال- جنوب راه‌اندازی شده و به‌تازگی، ۱۵۰ دستگاه کامیون از سازندگان داخلی خریداری و به متقاضیان واگذار کرده تا زنجیره حمل‌ونقل DOOR TO DOOR در گروه کشتیرانی وارد مرحله تازه‌ای شود؛ ضمن اینکه تا پایان سال آینده توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از دستور کارهای گروه کشتیرانی است.مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: نکته قابل‌تأمل اینجاست که راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای این امکان را به گروه کشتیرانی می‌دهد که تا زمان احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان خدمات خود را در بندر چابهار بیش‌ازپیش توسعه دهد و صاحبان کالا را برای بهره‌گیری از فرصت‌های تنها بندر اقیانوسی کشور ترغیب نماید.مدرس خیابانی گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال اخیر چندین خط منظم کشتیرانی به بنادر منطقه ازجمله بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین بنادر چین و هند دایر کرده است؛ اما در این میان خط منظم کانتینری به ونزوئلا دستاوردی مهم قلمداد می‌شود که هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور محترم کشورمان به این کشور برقرار شده و خط منظم کشتیرانی به آفریقا نیز به همین روش و در زمان سفر رئیس‌جمهور به کشورهای شمال و شرق آفریقا کار خود را آغاز کرد.وی خاطرنشان کرد: طی سال جاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به رتبه ۲۲ را در میان صد شرکت برتر کشور به خود اختصاص داده و به‌عنوان یکی از چهار شرکت پیشرو کشور شناخته شد و رتبه نخست در میان شرکت‌های حمل‌ونقلی را نیز کماکان حفظ کرد.

منبع خبر : همشهری آنلاین
این مقاله مفید بود ؟
فرم ارسال نظر

تبلیغات