تکمیل راهگذر جنوب، لنگ ۱۳ همت کریدور جنوبی کشور کی تکمیل میشود؟
راهگذر جنوبی کشور به طول ۱۸۵۰ کیلومتر از سال ۹۵ آغاز شده و ۱۲۵۰ کیلومتر از آن اجرا شده است. تکمیل این پروژه به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در بودجه ۱۴۰۲ فقط ۵۰۰ میلیارد تومان آن دیده شده است.به گزارش همشهری، در دو سال گذشته، دولت سیزدهم ۲۰۰ کیلومتر از راهگذر استراتژیک جنوب کشور را احداث کرده و طبق آخرین برآوردها، برای تکمیل این پروژه به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. احداث این پروژه ۱۸۵۰ کیلومتری از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و ۱۲۵۰ کیلومتر از آن تکمیل شده است.راهگذر جنوب کشور، کریدوری است که از ۴ استان میگذرد و مرز عراق را به مرز پاکستان متصل میکند. این پروژه که بهنوعی یکی از حلقههای برنامه توسعه مکران است، با تبدیل جادهها به راه اصلی و در ادامه ۴ بانده کردن آنها، زیرساختی مهیا میکند که شالوده حملونقل ترکیبی و ترانزیت است و در سایه اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده، بستر مورد نیاز برای اجرای برنامه توسعه جنوب را فراهم میکند.راهگذر جنوب کشور یکی مسیر ۱۸۵۰ کیلومتری است که از شلمچه در مرز عراق آغاز میشود و تا مرز گوادر در سیستان و بلوچستان امتداد پیدا میکند. این راهگذر که یکی از مهمترین برنامههای توسعهای کشور است، از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و از چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور میکند.محمدرضا کدخدازاده، عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور میگوید: راهگذر جنوب در اولویت شرکت ساخت قرار دارد و تاکنون ۶۷.۶ درصد از این مسیر به طول ۱۲۵۰ کیلومتر بهصورت ۴ بانده احداث شده است.به گفته او، دولت سیزدهم در دو سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر از این مسیر را تکمیل کرده و برای اتمام کار به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در بودجه ۱۴۰۲ فقط ۵۰۰ میلیارد تومان از آن منظور شده است.کدخدازاده با اشاره به اینکه توسعه راهگذر جنوب و برنامههایی که برای آن در نظر گرفته شده است با بودجه دولتی قابل انجام نیست، میافزاید: برای استفاده از شیوههای تأمین مالی غیردولتی، رایزنیهایی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان برنامهوبودجه برای تکمیل این طرح در بخشهای حملونقلی بهویژه حملونقل جادهای در حال انجام است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز در خصوص توسعه بنادر و بهرهمندی از راهها مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این راهگذر با اهمیت در تکالیف سالانه خود دارد.بر اساس اطلاعات شرکت ساخت، در استانهای خوزستان و بوشهر، بخش عمده پروژههای چهار خطه کردن راهگذر جنوب به اتمام رسیده و پیشبینی میشود تا خرداد سال آینده، باقیمانده آنها نیز به بهرهبرداری برسد؛ اما در استان هرمزگان از ۸۳۰ کیلومتر مسیر، ۴۳۰ کیلومتر ۴ بانده شده و ۴۰۰ کیلومتر از مسیر باید چهار خطه شود.در این استان، از میناب تا جاسک ارتقای جاده به راه اصلی تکمیل شده؛ اما بعد از جاسک، ابتدا باید راههای فرعی به راه اصلی تبدیل شود و بعد پروژه چهار خطه شدن برای آنها اجرا خواهد شد. در این میان، ۳۱۲ کیلومتر از راهگذر جنوب در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که بهسرعت در حال ارتقا به راه اصلی است؛ اما چهار خطه شدن فقط در مقاطع محدود دارای ترافیک بالا، در حال انجام است.
منبع خبر : همشهری آنلایناین مقاله مفید بود ؟ |
---|
|